Vad är Stockholms skärgård?

En skärgård är en samling öar som inte
har fast förbindelse till fastlandet.
Stockholms skärgård ligger i Östersjön
utanför Stockholm. Stockholms skärgård
består av över trettiotusen stora och små öar.
Den sträcker sig från Arholma i norr
till
 Landsort i söder.

Stockholms skärgård har varit bebodd
ända sedan 500-talet. I början på
1700-talet härjade ryssarna och brände ner
nästan all bebyggelse. Bara några
få byggnader finns kvar från den tiden.
Det är omkring 10 000 människor
som bor året runt i skärgården.

I skärgården finns det mycket att uppleva.
Till skärgården går det att ta sig med
Waxholmsbåt från Stockholm.
Det går båtar dit hela året om.