Servicebåt

Skärgårdsstiftelsens service

På Skärgårdsstiftelsens områden erbjuder vi service till våra besökare. Det är allt från eldstäder, vindskydd, stigar och leder till sopstationer och dass.

Skärgårdsstiftelsen arbetar året runt med förvaltning av våra områden – från norr till söder, på fastland och öar. Det innefattar drift, servicerundor, sophantering, städning och daglig skötsel. Löpande underhåll av bland annat byggnader, serviceanläggningar, avlopp, vattenverk, vägar och bryggor.

Serviceteamet

Vår driftspersonal utgår ifrån våra tre lokalkontor i Boda och på Gålö och Riddersholm. De arbetar i team och ronderar våra områden med servicebilar och båtar året runt för att säkerställa allt ifrån att vatten- och reningsverken fungerar till att sopor hämtas och dass blir tömda.

Skärgårdsstiftelsens service

Det här kan du göra

Vi behöver alla hjälpas åt för att bevara och skydda våra skärgårdsområden. Du som besökare kan också bidra till en bättre och mer hållbar miljö. Här kommer tips på vad du kan göra för en mer hållbar skärgård och Östersjö:

  1. Ta med soporna hem, där kan du sortera och återvinna dem och ingen behöver åka efter dig i skärgården för att transportera ditt skräp tillbaka till fastlandet.
  2. Lämna förpackningarna hemma. Packa om i återvinningsbart material och till burkar som du kan ta med hem från din båttur, paddeltur eller vandring.
  3. Skräp föder mer skräp. Ta med en påse till ditt och andras skräp så att du enkelt kan ta med det hem.
  4. Kissa ALDRIG i vattnet. Den mängd som en person normalt kissar under ett dygn ger gödning till flera kilo alger. Kissa på land och gräv ned bajs och toapapper om det inte finns något dass där du är.  

Felanmälan

Från och med sommaren 2023 kan besökare på Skärgårdsstiftelsens områden göra felanmälan direkt i mobilen.
Felanmälan kan göras om något är trasigt, skräpigt eller om besökaren upptäckt skador på byggnader eller i naturreservaten.